*

*

Franchisenemer

De merkdealer repareert het. Dealerglass regelt het.

Zou je als merkdealer moeten investeren in ruitschadeherstel?

Trends: volle werkplaats en een hoog rendement

De werkplaats staat vol, de wachttijd voor een afspraak is 4 weken: hebben we dan tijd voor ruitschadeherstel?

In het gehele land zien we volle werkplaatsen en langere wachttijden. Het is weer druk op de weg, veel auto’s zijn na corona aan onderhoud toe, er zijn veel gebruikte wagens verkocht en de economie is weer op gang gekomen. Daarbij zijn er te weinig monteurs en service adviseurs en is er een relatief hoog verloop. Het dealer rendement is op dit moment goed, met een goede marge op verkoop nieuw en gebruikt en een goede bijdrage vanuit aftersales.

De werkplaats staat vol, de wachttijd voor een afspraak is 4 weken: hebben we dan tijd voor ruitschadeherstel?

In het gehele land zien we volle werkplaatsen en langere wachttijden. Het is weer druk op de weg, veel auto’s zijn na corona aan onderhoud toe, er zijn veel gebruikte wagens verkocht en de economie is weer op gang gekomen. Daarbij zijn er te weinig monteurs en service adviseurs en is er een relatief hoog verloop. Het dealer rendement is op dit moment goed, met een goede marge op verkoop nieuw en gebruikt en een goede bijdrage vanuit aftersales.

Maar voor hoe lang?

Komt er een recessie aan? Met de huidige inflatie en o.a. de hoge energielasten is het de vraag hoeveel de consument over een aantal maanden nog te besteden heeft aan onderhoud van de auto. Zodra de productie van nieuwe voertuigen weer aan de marktvraag kan voldoen verdwijnt de huidige schaarste. Daardoor zullen de sales marges weer op het oude niveau komen, wat een flinke impact op het rendement zal hebben. Meerdere fabrikanten gaan (geheel of gedeeltelijk) over naar een agencymodel, waardoor de verdienste per auto voor de dealer verder onder druk zal komen te staan.

Tot slot is wellicht de belangrijkste trend voor de aftersales elektrificatie! In de eerste 8 maanden van 2022 waren nieuwe hybride en volledig elektrische auto’s goed voor een verkoopaandeel van maar liefst 57%. Inmiddels rijden er in Nederland circa 300.000 volledig elektrische auto’s. Met dit groeitempo ziet het Nederlandse wagenpark er, veel sneller dan eerdere voorspellingen, binnen een paar jaar heel anders uit, met een groot aandeel jonge, volledig elektrische auto’s. De elektrische auto heeft veel minder onderhoud en geen olie nodig en zal daarmee een grote impact hebben op het aantal uren, doorgangen en omzet in de werkplaats.

Komt er een recessie aan? Met de huidige inflatie en o.a. de hoge energielasten is het de vraag hoeveel de consument over een aantal maanden nog te besteden heeft aan onderhoud van de auto. Zodra de productie van nieuwe voertuigen weer aan de marktvraag kan voldoen verdwijnt de huidige schaarste. Daardoor zullen de sales marges weer op het oude niveau komen, wat een flinke impact op het rendement zal hebben. Meerdere fabrikanten gaan (geheel of gedeeltelijk) over naar een agencymodel, waardoor de verdienste per auto voor de dealer verder onder druk zal komen te staan.

Tot slot is wellicht de belangrijkste trend voor de aftersales elektrificatie! In de eerste 8 maanden van 2022 waren nieuwe hybride en volledig elektrische auto’s goed voor een verkoopaandeel van maar liefst 57%. Inmiddels rijden er in Nederland circa 300.000 volledig elektrische auto’s. Met dit groeitempo ziet het Nederlandse wagenpark er, veel sneller dan eerdere voorspellingen, binnen een paar jaar heel anders uit, met een groot aandeel jonge, volledig elektrische auto’s. De elektrische auto heeft veel minder onderhoud en geen olie nodig en zal daarmee een grote impact hebben op het aantal uren, doorgangen en omzet in de werkplaats.

De vragen

Deze trends leiden tot een aantal vragen:

Deze trends leiden tot een aantal vragen:

  • In hoeverre wordt de rol van aftersales voor de merkdealer nog belangrijker door de intrede van het agencymodel?

  • Hoe zorg je ervoor dat je als merkdealer relevant blijft voor de berijder/opdrachtgever?

  • Biedt elektrificatie ook kansen voor aftersales?

De kans

Het is zeer aannemelijk dat de gemiddelde dealerwerkplaats op relatief korte termijn meer extra werk kan gebruiken. Met een mogelijke recessie in het vooruitzicht kan dit over een paar maanden al een feit zijn. Echter, met zekerheid zal het aandeel elektrische voertuigen binnen een paar jaar voor een daling van het aftersales rendement zorgen.

Ook de elektrische auto heeft nog steeds nieuwe banden nodig, heeft om de paar jaar een carrosserieschade en eveneens een ruitschade. Het herstellen van deze schades en ruitschades wordt daarbij steeds complexer door het toenemend aantal ADAS veiligheidssystemen, waarbij de sensoren en camera’s bij een ruitvervanging opnieuw moeten worden gekalibreerd.

Zo biedt ruitschadeherstel dus een mooie kans. Met het actief aanbieden van ruitschadeherstel realiseert een merkdealer:

Het is zeer aannemelijk dat de gemiddelde dealerwerkplaats op relatief korte termijn meer extra werk kan gebruiken. Met een mogelijke recessie in het vooruitzicht kan dit over een paar maanden al een feit zijn. Echter, met zekerheid zal het aandeel elektrische voertuigen binnen een paar jaar voor een daling van het aftersales rendement zorgen.

Ook de elektrische auto heeft nog steeds nieuwe banden nodig, heeft om de paar jaar een carrosserieschade en eveneens een ruitschade. Het herstellen van deze schades en ruitschades wordt daarbij steeds complexer door het toenemend aantal ADAS veiligheidssystemen, waarbij de sensoren en camera’s bij een ruitvervanging opnieuw moeten worden gekalibreerd.

Zo biedt ruitschadeherstel dus een mooie kans. Met het actief aanbieden van ruitschadeherstel realiseert een merkdealer:

  • Meer uren en onderdelen omzet

  • Grotere relevantie voor de berijder en de zakelijke opdrachtgever: one stop shop

  • Kansen voor upsell

  • De mogelijkheid om het huidige marktaandeel van 6% in ruitherstel te vergroten!

Daarnaast geldt heel eenvoudig: Wat valt er te verliezen?

Daarnaast geldt heel eenvoudig: Wat valt er te verliezen?

Aan de slag

Met de merk overkoepelende formule Dealerglass kun je vandaag aan de slag. Dealerglass heeft inmiddels met (nagenoeg) alle importeurs en merkdealers een overeenkomst. Via Dealerglass kun je ruitschades herstellen voor circa 75% van de verzekeringsmarkt en een deel van de leasemarkt, aangezien Dealerglass een overeenkomst me deze partijen heeft gesloten.

Alle redenen dus om met ruitschadeherstel aan de slag te gaan!

Met de merk overkoepelende formule Dealerglass kun je vandaag aan de slag. Dealerglass heeft inmiddels met (nagenoeg) alle importeurs en merkdealers een overeenkomst. Via Dealerglass kun je ruitschades herstellen voor circa 75% van de verzekeringsmarkt en een deel van de leasemarkt, aangezien Dealerglass een overeenkomst me deze partijen heeft gesloten.

Alle redenen dus om met ruitschadeherstel aan de slag te gaan!

  • Reparatie door je officiële merkdealer

  • Herstel met originele merkonderdelen en volgens fabrikantvoorschrift

  • Wij regelen alles met je verzekering